Nusnäs



Hej på er.

I helgen som var, tog jag och min brors familj en tripp till Nusnäs,
Dalahästtillverkningen.
Ni som inte har varit där, så ligger det inte långt ifrån Mora.

 Varför avbilda en häst?

Varför inte en hund, jaktkamraten sen urminnes tider?
Eller varför inte en älg som var våra förfäders och
förmödrars viktigaste jaktbyte och födokälla?








Trähästen var från början en leksak för barn och en hyllning
till arbetskamraten i jord- och skogsbruket.

Därför en häst!

På senare tid har framhållits att älgen borde vara Sveriges nationalsymbol istället för dalahästen. Det har kanske sin riktighet beroende på vilket perspektiv man har. Ser vi till våra stenåldersförfäder och deras primära överlevnad är det inte helt fel. Förhistoriska boplatsfynd i Norrland har visat att 75% av alla benrester i avskrädeshögar var älg. Detta vittnar om något hur oumbärligt villebrådet var för cirka 9000 år sedan och några tusen år framåt.

Ser vi däremot tillbaka de senaste 1000 åren och framåt och försöker att föreställa oss vad hästen betytt för vårt välstånd idag - så svindlar tanken av tacksamhet.
En tacksamhet för alla dessa timmar genom seklerna som hästen troget arbetat i människans tjänst.


Därför en Häst!








I Nusnäs



inne i lilla lådan där finns dom första Dalahästarna


    
Hästarna finns i många varianter



      



  

och färger typ 50 11 olika färger :)


   
gelé hästar                       eller choklad hästar
Dalecarlia som kommer från Mockfjärd !!!

Den mest svenska pralinen, fyllda dalahästar i choklad,
har sin uppkomst i Mockfjärd. Chokladhästarna säljs idag i
35 länder världen över, framförallt via IKEA och nästa stora
marknad för Dalecarlia Chocolates är Las Vegas.
Tack vare samarbete med Enterprise Europe Network
öppnas även ett säljkontor i Kina inom kort.










vad köpte jag då ?



några små hästar



och tyg




Jag har hunnit besöka Nusnäs många ggr, men tröttnar aldrig :)
Dalkulla som jag är så trivs jag där det finns något som tillverkas
i vackra Dalarna.

Dalahästar i massor, träskor, tyger, jaa en massa fint har dom.
Verkligen värt ett besök !! eller två eller 3 :) tom. 4

Inte en enda gång har jag lyckats komma därifrån utan att ha fått
nåt med mig hem. Hmmm..men jag tror inte att jag är ensam om det.

Jag kom då billigare undan än bror min som handlade en matta med
Dalahästar på. Så jag vann..eller var det han som vann ? :))



en sån fast en grå-vit


Men summa summarum så är det alltid lika trevligt att åka till Nusnäs.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0